Ontspan! Het klinkt bijna als een bevel. En toch zijn we geneigd dit soort ‘bevelen’ aan elkaar te geven. Een andere mooie is ‘Lach!’ of de non-verbale versie daarvan. Of ‘Doe eens rustig aan’. Kortom, je bent gestresst, te druk, chagrijnig of iets wat daar op lijkt.

Ontspannen is een woord waar we allemaal wel een beeld bij hebben. Een beeld van rust, geen zorgen, genieten en misschien wel een beeld waarop je met je kop in de zon op het strand ligt. In tijden van stress kan het ook een ‘ver van je bed show’ zijn, een verlangen, een behoefte.

Het klink altijd heel simpel maar stiekem is ‘ontspannen’ een werkwoord wat soms moeilijk uit te voeren is. Wanneer ben je nu écht ontspannen? Wanneer kom je écht tot rust? We pushen onszelf soms zo ver dat we hard ons best moeten doen om te kunnen ontspannen (zie ook: Grenzen aangeven: waarom ‘nee’ zeggen niet werkt). Maar werkt het wel als je er zo hard voor werkt?

Soms lijkt het dweilen met de kraan open als je je probeert te ontspannen. Stiekem sluipt vermoeidheid of stress er toch weer in. De valkuil is dat we na een keertje lekker ontspannen vergeten aandacht te geven aan de momenten die spanning geven. De momenten dat we onze adem vastzetten, de spieren in de nek aanspannen of de momenten dat we onszelf verwaarlozen.

Ontspannen is niet alleen het probleem oplossen wanneer het aanwezig is. Het is je bewustzijn van hoe je je nu voelt en actie ondernemen als het niet meer goed dreigt te voelen. Er op tijd bij zijn is de truc. en dan weten wat voor jou werkt. Of dat nu iets is zoals slapen, wandelen, mediteren, yoga, feesten of andere leuke dingen doen.