Of je nu bewust goede voornemens maakt of niet er is vast wel iets waarvan je denkt: dat ga ik anders doen. Misschien heb je wel hele concrete doelen gemaakt: reizen, stoppen met roken, gezonder eten, meer sporten. Of wat abstractere doelen: meer tijd met mensen om wie je geeft, meer tijd voor jezelf. Hoe dan ook, doelen maken we te pas en te onpas en daar hebben we geen nieuw jaar voor nodig. Maar wat nu als je die doelen in het verleden al niet hebt gehaald? Heeft het dan nog wel zin om opnieuw te beginnen?

Soms zijn we geneigd ergens niet aan te beginnen. De vorige keer is het me ook niet gelukt dus waarom zou het nu dan wel lukken? Wat heeft het voor zin om iets te proberen als ik al van te voren weet dat ik ga falen? Toch vergeten we dan één ding: je bent al minimaal één keer begonnen. Al ben je maar één keer gaan sporten, heb je één keer gezond gekookt of ben je één keer vaker naar je ouders gegaan. Die ene dag is je gelukt. En dat moment kan je over doen (zie ook: De beste manier om je doelen te bereiken).

Elke verandering die je een bepaalde periode hebt vol gehouden kan je diezelfde periode nog een keer volhouden. Het is je al een keer gelukt dus je kan het nog een keer ook al ben je er toen mee gestopt. Het gaat niet om het moment dat je stopte het gaat om het moment dat je startte.

Een handig hulpsteuntje die je daarbij kan gebruiken is de 10-dagen regel. Alles kan je tien dagen proberen. En als dat lukt, nog eens tien dagen. Een verandering die je levenslang wilt invoeren zal je veel eerder het gevoel van falen geven. De druk is te hoog en het tijdspad te lang. Ga voor de kleine succesmomentjes. Vandaag begin ik weer! 10 dagen!

Elk startmoment kan je over doen. Falen bestaat niet als je opnieuw kan beginnen.